Knjige

 nova izdanja ...u skriptarnici 
Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn, tehnologiju i menadžment, Starine Novaka 24. Beograd



PRAKTIKUM IZ ORGANIZACIJE PROCESA PROIZVODNJE
Izdavač: Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn, tehnologiju i menadžment, Starine Novaka 24. Beograd, 2016

PRAKTIKUM IZ STUDIJE RADA

Izdavač: Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn, tehnologiju i menadžment, Starine Novaka 24. Beograd



IZRADA MODNIH DETALJA


Izdavač: Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn, tehnologiju i menadžment, Starine Novaka 24. Beograd

1.
KAPE I ŠEŠIRI

1.1.
Istorijat kapa i šešira

1.2.
Konstrukcija i izrada kapa

1.3.
Konstrukcija i izrada šešira
2.
RUKAVICE

2.1.
Istorijat rukavica

2.2. 
Podela rukavica

2.3.
Izrada klasičnih rukavica

2.4.
Rukavice sa palcem
3.
KRAVATE

3.1.
Istorijat kravata

3.2.
Konstrukcija i izrada kravate

3.3.
Načini vezivanja kravate
4.
TORBE

4.1.
Istorijat torbi

4.2.
Konstrukcija i izrada torbi
5.
CVETNI DETALJI

5.1.

Đurđevak


5.2.
Kala

5.3.
Margarete

5.4.
Orhideja

5.5.
Ljubičice

5.6.
Ruža od svile

5.7.
Ruža od organdina

5.8.
Karanfil

5.9.
Narcis

5.10.
Suncokret
6.
POJASEVI
7.
NAKIT

7.1. 
Istorijat nakita

7.2.
Izrada nakita
8.
MODNI DETALJI U AMBIJENTALNOM ENTERIJERU

8.1.
Istorijat jastuka


8.1.1.     Podela jastuka


8.1.2.     Tehnike izrade dekorativnih jastuka

8.2.
Zavese i draperije

8.3.
Tehnike izrade ambijentalnih detalja
9.
LITERATURA

PRILOG

VEŽBE



STUDIJA RADA U ODEVNOJ INDUSTRIJI - drugo dopunjeno izdanje


Izdavač: Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn, tehnologiju i menadžment, Starine Novaka 24. Beograd

Savremeni sistemi organizacije proizvodnje se zasnivaju na tačnim i realnim vremenskim normativima, stabilizovanju radnih mesta, metodama rada i racionalizaciji pokreta, odnosno po modelu: vreme – tačnost – kvalitet. Zato je u knjizi "Studija rada u odevnoj industriji" autor Gordana Čolović pokušala da na sistematičan način obradi i prezentuje osnovna znanja o studiji vremena i studiji pokreta kroz pet poglavlja.

U prvom poglavlju autor obrađuje osnove studije rada i upoznaje nas sa razvojem ove naučne discipline, istorijskim razvojem studije rada, predmetom proučavanja i vrednovanjem rada.

Metode proučavanja redosleda zahvata i pokreta prikazane su u drugom poglavljuPri planiranju izvođenja neke operacije i određivanju načina izvođenjatreba voditi računa o određenim principima kojima se omogućava  brže obavljanje operacije i manje opterećenje čoveka pri radu.  


Proučavanjem redosleda zahvata/pokreta dobijamo uvid u postojeće stanje i uočavamo neophodnost promena redosleda zahvata i pokreta, skraćenja ili olakšanja izvođenja pojedinih zahvata i pokreta, kao i eliminisanja svih nepotrebnih, neproduktivnih zahvata. Tako se omogućava projektovanje optimalnog redosleda zahvata/pokreta. Boljim rasporedom i redosledom postiže se povećanje produktivnosti rada i bolja humanizacija u radu kao i bolje iskorišćenje postojećih resursa, skraćenje ukupne dužine pomeranja predmeta rada, smanjenje broja zahvata, skraćenje vremena trajanja operacije.

Treće poglavlje bavi se studijom i strukturom vremena, normiranjem,  metodama za određivanje vremena rada i postupcima za merenje rada. Autor daje brojne primere izračunavanja vremenske norme u odevnoj industriji, od konstrukcione  pripreme, krojenja, tehnoloških operacija šivenja do dorade odevnih predmeta. Detaljno su obrađeni sistemi unapred određenih vremena (Motion Time Analysis, Work factor, Method Time Measurement, Basic Motion Time, Dimension Motion Time i Maynard Operation Sequence Technique) koji se primenjuju u odevnoj industriji, a tabele sistema unapred određenih vremena su posebno date u prilogu knjige. Jedan od veoma važnih elemenata studije vremena i savremenih proučavanja normi je analiza gubitaka radnog vremena. Metoda trenutnog zapažanja je zato detaljno objašnjena kako bi se smanjili gubici u radu prvenstveno u šivari i doradi odeće.


Četvrto poglavlje se bavi studijom toka tehnološkog procesa, proučavanje kretanja predmeta rada kroz proces proizvodnje kao i proučavanjem pokreta ruku radnika na radnom mestu. Autor je prikazao ispitivanje veza između tehnoloških operacija šivenja, toka materijala, kretanje radnika i mašina preko osnovnih metoda studije toka procesa (metoda karte toka, metoda dijagrama toka i SIMO metoda).


U poslednjem poglavlju naglašen je značaj proučavanja ergonomije u odevnoj industriji. Ergonomija je multi i interdisciplinarna nauka koja se bavi sistemom čovek-mašina kako bi se mašina prilagodila čovekovim bio-psiho-socijalnim ograničenjima i zahtevima i kako bi upotreba mašine bila efikasnija, bezbednija i pouzdanija. Za proučavanje ove nauke je bitno poznavanje makro i mikro ergonomije, poznavanje vrsta ergonomije prema specifičnim ljudskim osobinama i karakteristikama ljudske interakcije sa okolinom i tipova ergonomije


Da bi se oblikovalo radno mesto potrebno je poznavati ergonomske uslove (fiziološki uslovi, psiho-sociološki, antropometrijski i ekološki uslovi rada) i ergonomske principe (principi u oblikovanju radnog mesta, principi u oblikovanju radnih procesa,  principi pri određivanju radnog vremena, principi u rukovanju materijalom i alatom, principi u oblikovanju okruženja). Ukoliko se ne poštuju ergonomski principi, čovek je izložen nizu rizičnih faktora: delovanje sile, pokreti koji se ponavljaju, neudoban položaj tela, loše držanje tela, vibracija, stres i hladnoća.


Knjigom "Studija rada u odevnoj industriji" autor želi da istakne optimizacija rada  kao  jedan od primarnih zadatak  menadžera. Smanjenje težine ljudskog rada se sastoji u prilagođavanju fizičkih uslova rada psihofiziološkim i biomorfološkim svojstvima čoveka, kao i pronalaženje tehnološkog postupka koji u najvećoj meri odgovara čoveku.


 Recenzenti:
dr Goran Savanović
dr Danijela Paunović

ORGANIZACIJA PROCESA PROIZVODNJE - drugo dopunjeno izdanje


Izdavač: Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn, tehnologiju i menadžment, Starine Novaka 24. Beograd



U knjizi "Organizacija procesa proizvodnje" autor Gordana Čolović je pokušala da na sistematičan način obradi i prezentuje osnovna znanja o organizaciji i organizaciji procesa proizvodnje. Danas u savremenim uslovima poslovanja i nestabilnom tržištu proučavanje teorije organizacije ima sve veći značaj.
Kroz osam poglavlja autor analizira organizacijurazvoj teorije o organizaciji od klasičnih do modernih teorija organizacije i njen značaj za poslovanje preduzeća kroz životne cikluse preduzeća.

Akcenat je dat na proizvodne sistemeproizvodne procese i sve osnovne funkcije preduzeća u prva tri poglavljajer je problem organizovanja pronalaženje balansa između potrebnog stepena diferenciranosti i integrisanosti organizacije. Nije ni malo jednostavno uklopiti u sistem međupovezanosti odnosa pojedinca i grupe ljudi (izvršiti podelu rada i funkcija), kao i potreban okvir za proces upravljanja proizvodnjom.


Organizacija predstavlja raspodelu, usklađivanje i vođenje sveukupnih procesa rada radi efikasnog dostizanja ciljeva. Ona je determinisana kroz organizacionu strukturu i kroz organizaciju procesa rada prikazanu u četvrtom poglavlju. Sa razvojem preduzeća dolazi do promena u organizacionoj strukturi. Struktura je bitan ili bolje rečeno esencijalan element kompetentnosti ili potencijala preduzeća koji opredeljuje njegovo mesto u sredini (strategijsku poziciju). U tom smislu struktura mora biti usklađena sa strategijama kao načinima ostvarenja ciljeva poslovanja preduzeća. Ne postoje pravila koji tip i vrsta organizacione strukture je potreban za sprovođenje svakog tipa strategije. Zato organizacija treba da menja strukturu, da je usaglasi sa promenama u svojoj sredini i strategiji.


Peto poglavlje se bavi organizacionim ponašanjem. Organizaciono ponašanje je noviji pojam u teoriji i praksi organizacije. U teorijskom smislu, organizaciono ponašanje je oblast koja izučava ponašanje ljudi u organizacionoj sredini preduzeća. U praktičnom smislu, organizaciono ponašanje je nova upravljačka aktivnost koja se sastoji u oblikovanju ponašanja ljudi u organizaciji. Organizaciono ponašanje istražuje uticaj pojedinaca, grupa i strukture na ponašanje u okviru organizacija, primene takvog znanja, u cilju poboljšanja efektivnosti organizacija.

Kultura neke organizacije se sastoji od zajedničkih vrednosti, stavova, pretpostavki i uverenja menadžera i zaposlenih u organizaciji koji oblikuju njihovo ponašanje i akcije. Ona diktira način na koji ljudi misle da treba raditi. Uspešne organizacije obično imaju kulturu koja naglašava izvanrednost, kvalitet i uslugu potrošačima. Kultura povezana sa vizijom i misijom organizacije je analizirana u šestom poglavlju, kao i kulturni "know how",  koji je nastao pod uticajem procesa globalizacije i koja se bavi upravljanjem različitim poslovnim procesima i poduhvatima u uslovima velikih kulturnih razlika, sa težnjom da se nova znanja, iskustva i vrednosti šire u različitim sredinama i omoguće efikasnije poslovanje.

Način na koji  se postižu ciljevi i ostvaruje vizija jednako je važan kao i sama vizija preduzeća. Ispitivanje vrednosti čini ovu razliku vidljivom i usmerava zaposlene prema koncenzusu o tome ko su oni i što im je važno. Organizacione vrednosti su tako osnova svake organizacione kulture.

Proces promene organizacije, prikazan u poslednjem poglavlju, predstavlja prelaz iz postojećeg u neko buduće, željeno i novo stanje. Organizacione promene, bilo da je reč o restrukturiranju, decentralizaciji ili bilo kojoj drugoj vrsti preoblikovanja preduzeća, preduzimaju se kako bi se omogućili racionalizacija, poboljšanja ili veće korišćenje kreativnosti, povećanje preglednosti poslovanja, smanjenje troškova, povećanje kvaliteta proizvoda, veća fleksibilnost, bolje korišćenje i upravljanje raspoloživim kapacitetima, bolja podela rada i povećanje produktivnosti rada.

Recenzenti:
dr Danijela Paunović
dr Olga Stojanović

STRATEGIJSKI MENADŽMENT

Izdavač: Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn, tehnologiju i menadžment, Starine Novaka 24. Beograd

Sa razvojem tržišta i porastom konkurencije, sve više modnih proizvođača želi da plasira svoj proizvod i da se nametne na svetskom tržištu. Proizvođači odeće primorani su na još veću incijativu na polju inovacija i dalje smanjenje troškova poslovanja.  

Kroz pet poglavlja u knjizi "Strategijski menadžment" autor Gordana Čolović ukazuje da sprovođenje strategije i pokretanje proizvođača odeće u željenom pravcu traži posebnu vrstu stručnosti. Formulisanje strategije zahteva preduzetnički fokus i naglašava sposobnost da se konceptiualizuje, analizira i prosuđuje, a primena strategije ima primarno upravljački fokus. Sva modna preduzeća moraju, bez obzira na svoju postojeću situaciju, da razvijaju dugoročnu strategiju. Ne postoji jedna strategija, koja bi bila optimalna za sva preduzeća, jer svaki od njih mora odrediti strategiju u skladu sa svojim ciljevima, mogućnostima, sredstvima i položajem na  tržištu.

U prvom poglavlju definisani su koncepti i vrste strategija, drugo poglavlje uvodi nas u strategijski menadžment i značaj vizije, misije i ciljeva modnih preduzeća.

U trećem poglavlju autor analizira proces strategijskog menadžmenta preko analize okruženja (internog i eksternog okruženja), analize stejkholdera i tržišnih struktura, usmeravanja organizacije, načina formulisanja strategije, implementacije strategije (razvoj programa, budžeta, procedura i pravila) i strategijske kontrole. Za analize su korišćene različite matrice i strategijski alati kao što su SWOT matrica na primerima kompanije Zara, Hugo Boss i Benetton, VRIO okvir, POWER SWOT, TOWS matrica A'WOT metoda za donošenje strategijskih odluka i McKinsey "7–S" okvir.

Akcenat je dat i na formulisanje strategije internacionalnog poslovanja. Organizovanje poslovanja na međunarodnom tržištu razlikuje se od kompanije do kompanije i pre svega zavisi od ciljeva i zadataka, koje je kompanija postavila, raspoloživih resursa, menadžment i marketing snage, konkurentskog položaja, stepena uključenosti u međunarodnim poslovima i tržišne atraktivnosti modnog proizvodnog i prodajnog programa.

U četvrtom poglavlju prikazane su najčešće korišćene metode i tehnike strategijskog menadžmenta, kao što su: portfolio analiza, PEST analiza, analiza jaza (gep), metode predviđanja (metoda scenarija, ekstrapolacija trenda, brainstorming, delfi metoda, analiza osetljivosti metoda simulacije), Porterov model konkurentnih snaga, benčmarking i PIMS program.

Novi koncepti strategijskog menadžmenta, kao što su "organizaciji koja uči", menadžment znanja, Balansirana merila performansi i strategija plavog okeana, opisani u petom poglavlju doprinose stvaranju kreativnog, fleksibilnog, brzog, kontinuiranog i iterativnog menadžment procesa sa ciljem da preduzeće odgovori izazovima svoje sredine, uz ostvarenje uspeha i sprečavanje iznenađenja. Učenje, u uslovima visokog nivoa turbulencije i ubrzanja promena, sve više postaje osnovna pretpostavka da preduzeća razvijaju suštinu svoje kompetentnosti i na taj način uspevaju da odgovore novim menadžment izazovima.


MARKETING MENADŽMENT U ODEVNOJ INDUSTRIJI

Izdavač: Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn, tehnologiju i menadžment, Starine Novaka 24. Beograd

Sadržaj:
1. Odevna industrija
1.1. Tekstilna i odevna industrija u svetu
1.2. Tekstilna i odevna industrija Srbije
2. Marketing menadžment
2.1. Planiranje marketinga
2.1.1. Stanja tražnje
2.1.2. Makro i mikro marketing
2.2. Marketing i marketing miks
2.2. Marketing strategija
3. Metode za definisanje strategije razvoja
3.1. SWOT metoda
3.1.1. Unutrašnje okruženje: slabosti i snage
3.1.2. Spoljašnje okruženje: pretnje i prilike
3.2. Gap
3.3. PEST analiza
3.4. Ansoff's matrica
3.5. BCG model portfolija proizvoda
3.6. Five Forces Analysis
3.7. Metode za predviđanje budućih proizvoda..
4. Marketing strategija u odevnoj industriji
4.1. Strategija proizvoda
4.1.1. Razvoj novog proizvoda
4.1.2. Modni odevni proizvod
4.1.3. Životni ciklus odevnih proizvoda
4.1.4. Razlozi neuspeha novih proizvoda
4.1.5. Strategija uvođenja novih proizvoda na tržište
4.2. Strategija cene
4.3. Strategija prodaje
4.4. Promotivna strategija
5. Menadžment odlučivanja
5.1. Proces donošenja odluka
5.2. Faktori procesa odlučivanja
5.3. Faze procesa odlučivanja
5.4. Teorije i modeli odlučivanja
5.5. Stablo odlučivanja
6. Kontrola marketing aktivnosti
6.1. Funkcije i tipovi marketing kontrole
7. Literatura
8. Prilog


KONSTRUKCIJA ŽENSKE ODEĆE

Izdavač: Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn, tehnologiju i menadžment, Starine Novaka 24. Beograd


SADRŽAJ:

1. ANTROPOLOŠKE KARAKTERISTIKE
2. KONSTRUKCIONI PARAMETRI ODEĆE
3. STANDARDI I NJIHOVA PRIMENA U KONFEKCIJI
4. TELESNE MERE
5. KONSTRUKCIJA SUKNJE
6. KONSTRUKCIJA PANTALONA
7. KONSTRUKCIJA HALJINE
8. KONSTRUKCIJA BLUZE
9. KONSTRUKCIJA RUKAVA ZA HALJINE I BLUZE
10. KONSTRUKCIJA KRAGNI ZA HALJINE I BLUZE
11. KONSTRUKCIJA PRSLUKA
12. KONSTRUKCIJA JAKNE
13. KONSTRUKCIJA MANTILA I KAPUTA
14. KONSTRUKCIJA RUKAVA ZA JAKNE, MANTILE I KAPUTE
15. KONSTRUKCIJA KRAGNI ZA ŽENSKE JAKNE, MANTILE I KAPUTE
16. KONSTRUKCIJA PELERINE
17. DEFORMACIJE
PRILOG


ISTRAŽIVANJE MODNOG TRŽIŠTA I PONAŠANJA POTROŠAČA

Izdavač: Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn, tehnologiju i menadžment, Starine Novaka 24. Beograd

SADRŽAJ
1. Tržište
1.1. Podela tržišta
1.2. Tržište modne industrije
2. Segmentacija tržišta
2.1. Izbor ciljnog segmenta
3. Istraživanje tržišta
3.1. Razvoj istraživanja tržišta
3.2. Klasifikacija istraživanja tržišta
3.3. Proces istraživanja tržišta
3.4. Proces istraživanja medunarodnog tržišta
3.5. Etika istraživanja tržišta
4. Metode istraživanja tržišta
4.1. Kvalitativno istraživanje
4.2. Kvantitativno istraživanje
5. Odlike ponašanja potrošača
6. Tražnja - shvatanje pojma i definisanje
6.1. Činioci koji determinišu tražnju
6.1.1. Potrošac kao činilac tražnje
6.1.2. Dohodak potrošača
6.1.3. Cena proizvoda kao činilac tražnje
6.1.4. Navike potrošača i drugi relevantni činioci tražnje
6.1.5. Analiza i predviđanje tražnje
7. Modeli ponašanja potrošača
8. Ponašanje kupaca i strategija marketinga
8.1. Opšti profil ponašanja potrošača
8.2. Faktori koji utiču na ponašanje potrošača pri kupovini
8.2.1. Kulturni faktori
8.2.2. Društveni faktori
8.2.3. Lični faktori
8.2.4. Psihološki faktori
8.3. Karakteristike ponašanja potrošača pri kupovini
8.4. Vrste ponašanja potrošača pri kupovini
8.5. Proces odlučivanja potrošča
8.6. Psihološki elementi koji utiču na proces odlučivanja u kupovini
Primeri za proveru znanja
Literatura





PRIRUČNIK ZA KONSTRUKTORE ODEĆE

"Priručnik za konstruktore odeće" autora Danijele Paunović i Gordane Čolović je namenjen studentima odevne tehnologije, konstruktorima-modelarima, dizajnerima i onima koji se bave proizvodnjom odeće. Pojednostavljen je pristup i orijentacija za uzimanje i korišćenje telesnih mera u konvencionalnim  metodama konstukcije odeće.

U priručniku su prikazane oznake za telesne mere, načini obeležavanja odevnih predmeta za žensku, mušku i dečju odeću, kao i do skoro važeće i najčešće korišćene tabele mera po starim i po novim standardima.
 
Proizvodnja sportske i zaštitne odeće ima svoje specifičnosti pa su prikazane samo pojedine karakteristične tabele za označavanje i kontrolu ovakve vrste odeće.

Standardi za obeležavanje i označavanje odevnih predmeta i njihova primena u konfekciji prikazani su kroz tabele mera po SRPS ISO, EN, JUS, DIN standardima.

Potreba za definisanjem mašinskih bodova i šavova po standardima omogućiće tačnu komunikaciju na relaciji dizajner-konstruktor-proizvođač, tako da se u priručniku nalaze najčešće korišćeni mašinski šavovi i bodovi po ISO standardima.

Terminologija u konfekciji bazira se na velikom broju nepravilno usvojenih reči nemačkog, francuskog ili engleskog jezika pa je prikazano trojezično značenje najčešće korišćenih reči i izraza.

Savremene tehnologije i brzina nalaženja sirovina omogućavaju pojavu novih tekstilnih materijala na tržištu pa je u priručniku dat kratak pregled trgovačkih naziva najčešće korišćenih tkanina u odevnoj industriji.

Tehnički crtež je osnovni dokument za konstrukciju odeće, tehnološku pripremu proizvodnje i kontrolu kvaliteta izrade. U prilogu knjige autori predložu tehnički crteže 35 modela sa definisanim kontrolnim tačkama da bi se smanjio broj grešaka koji se javljaju na proizvodu.

No comments:

Post a Comment